Svenskarna vänder kappan efter solen

0 0
Read Time:2 Minute, 12 Second

Ett minskat antal resenärer besökte Stockholmsflygplatserna under första hälften av , enligt tidningen Mitti. Det totala antalet passagerare gick ned med fem procent på Arlanda och med fyra procent på Bromma. Det ligger, som tidningen också är inne på, nära till hands att förknippa minskningen med en stegrad medvetenhet om miljön.

Å andra sidan publicerade Svenska Dagbladet mot slutet av förra veckan en artikel om att det tråkiga sommarvädret framkallat rekordstor efterfrågan på sista minuten-resor. Bokningssajten Resias presskommunikatör Lina Eklund konstaterar där att hon ”jobbat i resebranschen i år och… aldrig varit med om sådant tryck på sista minuten som det är nu”. Det rör sig om nära nog en fördubbling jämfört med samma period i fjol. Andra resebyråer har noterat ett likartat uppsving.

Detta går stick i stäv med den vikande försäljning som förelåg före sommaren och som svarade mot passagerarutvecklingen på Arlanda och Bromma. Varken klimatångesten eller för den delen kronans svaga ställning avhåller svenskar från att flyga utomlands när solen och värmen lyser med sin frånvaro. Eklund menar att många nu känner ”lite panik och vill solsäkra i alla fall en vecka. Så man bokar speciellt till ställen som Chania, Rhodos och Split”.

Det är förstås för tidigt att säga vilken effekt ruschen efter sista minuten-resor får på flygstatistiken som helhet. Klart står likväl att flygskammen inte är så utbredd som det offentliga samtalet kan förleda en att tro.

Sommarens rekordförsäljning av utrikes flygresor är ingalunda den enda indikatorn på att klimatalarmismen inte tagit på djupet, det vill säga bortom ord och poser som inte kostar någonting. I våras visade en undersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, att inrikesresenärer sätter ett flertal faktorer – pris, tillgänglighet, bekvämlighet och kortare restid – före miljön när de bestämmer sig för hur de skall resa. SKI:s vd och chefsanalytiker Johan Parmler uppgav då att ”Miljöfrågan som anledning till varför kunderna väljer ett särskilt transportsätt kommer ganska långt ner på listan”.

En annan indikator är att såväl miljöpartister som centerpartister låg över genomsnittet när Sifo i början av presenterade en undersökning om i vilken utsträckning riksdagspartiernas väljare flugit till utomeuropeiska resmål de senaste två åren. Det går här att tala om en grön skenhelighet, eftersom man röstar på något av de två partier som profilerat sig på klimatet och miljön men ändå gladeligen hoppar på ett flygplan till en långväga destination.

Det mesta pekar på att flygskam främst är en angelägenhet för en begränsad grupp människor, låt vara att dessa uppehåller sig desto mer vid den. Flygskammen förblir däremot löst och grunt förankrad hos de allra flesta. Om detta vittnar inte minst den anstormning som årets uppenbarligen otillfredsställande sommar föranlett bland olika resebyråer.

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Previous post Väx som par och res tillsammans
Next post Skälshult gård lanserar nya smakrika produkter