Maserati Ghibli, en dröm att köra

1 0
Read Time:2 Minute, 26 Second

Låt oss inse det, jag försökte se Ghibli som ägare av vanliga bilar gör, men misslyckades. Delvis för att själva bilden av en affärssedan utrustad med en 3-liters turbodiesel ser ganska prosaisk ut. Jag kan också se några lån, inklusive de av tyskt ursprung, och de lägger inte till någon poesi. Den berömda enhandsomkopplaren under ratten ärvdes från MB E-klass tillsammans med den vidareutvecklade plattformen. Jeep och Chrysler använder samma motorer och multimedia, liksom motorn.

Kort sagt, jag har redan sett allt någon annanstans. Språklokalisering väcker ett leende när du aktiverar sportläge. Ghibli utgör en fantastisk utmaning som är ovanlig för många bilar i segmentet.

Maserati Ghibli har också mer utrymme för bakre passagerare. Jag är 188 cm lång och sitter fantastiskt bekvämt i baksätet. Maseratis viktigaste konkurrensfördel är själva varumärket men också det fanastiska ljudet från motorn. Kärleken är blind, som de säger. Fordonet är välbalanserat på språng så att du ler om och om igen.

Vad vi fick var inte bara en ny sedan med elektroniska spjäll. Det var en bensin 400 hk Ghibli S-version med ett helt annat humör, men vad sägs om resan? Tyvärr hade jag ingen chans att jämföra fjädringsprestanda för de två bilarna. Ghibli S levereras med större 19-tums hjul och Dunlop-däck med variabel bredd istället för knubbiga 18-tums Pirellis. Helhetsintrycket var dock liknande.

Åkkomforten hos Ghibly och Ghibli S är inte fundamentalt annorlunda. S-modellen är också vägkänslig. Till skillnad från dieselbil leder den till och med lite skimrande på ratten. Då känns fjädringen starkare och bilen är lite bättre på gropar och åsar. Det är mindre kroppsrörelser i motsats till diesel, därför är fordonet lättare att köra. Men kan jag säga att dessa två bilar är natt och dag? Nej. Trots det är Ghibli S enligt min mening mer attraktiv och själslig. Det är mer lyhört eftersom motorn reagerar snabbare på foten. Bilen är nästan fri från accelerationsfördröjningar i körläge, så typiskt för dieselversionen. Om diesel är mer som en grumbler, då är bensin V6 turbo en härlig klingande musiker. Motorn följer konstnärligt du släpper gasen och ger en mer intensiv acceleration om du golvar pedalen.

Acceleration är mycket mer slående. Du kan ta tag i paddlarna i aluminium och hålla RPM-indikatorn till den röda linjen om du vill. Ändå vill jag upprepa mig själv: till och med grunddiesel Ghibli är en äkta sportsedan, inget annat. Det är inte konstigt att, enligt distributören, alla versioner av Ghibli har liknande försäljning … Varje modell är speciell. Ghibli S är mer känslomässig och moderiktig än dieselmodellen, men ändå tänker jag inte. Prislappen här är 112 000 euro, medan växelkursmätaren, som tickar i mitt huvud, är särskilt hög nuförtiden. Någon, ge mig en anledning att spendera mina slantar på en Ghibli istället för en CLS 63 AMG S 4MATIC eller en Panamera GTS! Jag kan inte se någon rationalitet när jag väljer en Maserati.

About Post Author

fifi

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
Previous post Kraftig algblomning på Västkusten
Next post När kommer ett vaccin mot Covid?